KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Vid beställning hos Kakelgiganten träffas ett avtal om köp mellan dig, kunden, och Kakelgiganten. Detta avtal bekräftas via e-post till den e-postadress som angivits vid beställning. Vid felaktigheter i pris och leveranstid kommer kunden att kontaktas och informeras om ändringar, och kunden är i sin fulla rätt att ändra eller annullera beställningen.

Kakelgiganten ingår inga avtal med personer som inte är myndiga (18 år). Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Kakelgiganten ansvarar inte för skador, missfärgningar eller liknande som kan uppstå vid felaktig montering eller som en följd av felaktigt bruk av varan.

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I varukorgen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Faktura/Delbetalning:

Klarna

Via Klarna (avtal ingås med Klarna AB)

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Betalningsvillkor

Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enlighet med avtalet med e-butiken debiteras en fakturaavgift om 0 kr.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning: Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Delbetalning

Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto – betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Säker kortbetalning: 

Via Klarna

mastercard_white_140 securecode_white_140 verified_visa_white_140 visa_logo

Förskottsbetalning: Efter avtal med oss kan varorna förskottsbetalas via bank-giro eller kontonummer. Varorna levereras efter betalningen registrerats.

Om en vara är skadad

Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet så notera det på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder. Om skadan upptäcks först vid upp-packning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom sju (7) arbetsdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss.

Privat Policy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din varukorg, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Fyndhörna

Produkter i fynd-kategorin är produkter som av en eller annan anledning blivit över. Det kan vara produkter som skickats tillbaka av kund, sista lådorna av en färg/brännnng, eller en produkt som helt ska utgå ur sortimentet. Dessa produkter kan inte kombineras med ordinarie produkt då bränningen inte kan garanteras vara densamma. Dessa produkter har begränsade retur-möjligheter av samma anledning. Dessa produkter erbjuds därför till starkt rabatterat pris. Användning av en outlet-produkt tillsammans med ordinarie produkter sker på kundens eget ansvar då det kan vara olika bränning och olika färgtoner på olika batcher.

Frakt

Vi tillämpar ett fast fraktpris på 395 sek för allt utom beställningar av enbart tillbehör och/eller provbitar. Leveranser sker i samarbete med DB Schenker. Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar för lagervaror. Beställningsvaror levereras normalt inom 14 arbetsdagar. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget. DB Schenker ansvarar för att avisera kunden via sms eller e-post, som kunden uppgett vid beställning. den fraktkostnad vi tar ut motsvarar inte alltid den reella kostnaden för frakt av tungt gods.

Prover skickas i 10×10 cm format alternativt en hel platta vid köp av provbit av Marockanskt Kakel och skickas normalt med posten till ett utlämningsställe.

Obs! DB Schenker kan endast leverera till vissa öar. Fraktkostnad tillkommer.

När ordern är hanterad kontaktar vi dig och bekräftar att varorna är på väg, 1-3 dagar senare kommer du få en avisering av transportören. Ni kommer sedan överens om leveransdatum och tidsintervall. OBS! Leverans måste tas emot inom 6 dagar från att ni har blivit aviserade från fraktbolaget, efter 6 dagar så debiteras lagerhyra med 800 kr/pall/dag. Det är kundens ansvar att kontrollera att de uppgivit rätt mobilnummer så att fraktbolaget kan etablera kontakt och avtala leverans. Det är också kundens ansvar att fraktbolaget kan nå någon på detta nummer under dagarna efter att leveransen gått ut från kakelgiganten.se. Vid retur på grund av att fraktbolaget inte kunnat komma i kontakt med kunden på det nummer som kunden angivit, kommer kunden att debiteras för de extra utgifter detta innebär (returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift). De extra utgifterna (returfrakt, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset.

Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Grusväg, kullersten eller stenbelagd väg räknas inte som körbar väg då sista delen av transporten sker med bakgavellyft och handtruck som inte kan framföras på ojämnt underlag med denna slags produkter.. Om du bor i ett flerfamiljshus levereras varorna till porten om transporten kan komma fram (inte på smala innergårdar, genom smala grindar och liknande), annars så långt lastbilen kan komma fram. Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av mottagaren innan leveransen kvitteras. Eventuella skador dokumenteras och noteras innan kvittering av leveransen (se mer information under rubriken Om en vara är skadad.

OBS! Kontrollera alltid att samtliga av era paket av en vis vara är av samma bränning samt att den/de produkter som ni har beställt är korrekta innan plattorna monteras. Reklamationer efter montering tas ej emot.

Ej mottagna varor returneras till oss. Efter avisering från leveransbolaget har kunden 6 veckodagar (måndagar-söndagar) på sig att motta sina varor, det vill säga att leveransdag måste bokas och varorna levereras inom de sex dagarna. För alla paket samt gods på pall som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnader för leverantörens lagerhyra, returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Lagerhyra utgår från dag ett om leverans inte skett inom de sex dagar som nämnts ovan. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden.

Ångerrätt och Returer

Din ångerrätt (ångerfristen) och returrätt gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. (Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller styckvaror). Ångerrätten gäller även varor som hämtas från vårt lager, under förutsättning att varorna hämtas ut inom 30 dagar efter lagd order. Om varan inte hämtats ut inom 30 dagar kan ordern inte ångras eller avbrytas.

Skriv snabbast och enklast ett e-mail till vår kundtjänst kundservice@kakelgiganten.se när du vill ångra ditt köp. Vill du hellre skriva brev kan du istället använda Konsumentverkets blankett för att ångra ditt köp, som du skickar med brev till oss.


När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Returfrakt sker på egen bekostnad förutom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas på pall med leverans till adressen; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö. Inte mot postförskott eller hämtas på utlämningsställe. Det går bra att annullera er order INNAN fraktbolagets bilar hämtat godset på vårt lager. (Detta gäller endast lagervaror) Beställningsvaror debiteras man för enligt nedanstående stycke om beställningsvaror. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden.

Returer gäller inte styckpris-varor eller beställningsvaror. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du skicka eller lämna tillbaka de varor du ångrat till oss, kunden står då för frakten tillbaka till vår adress. För beställningsvaror gäller det som anges under rubriken Beställningsvaror.

Beställningsvaror

Avbeställning: Vid beställningsvaror tillkommer en extra kostnad för frakt från leverantör, administration och den merkostnad som uppstår vid hantering av denna produkt. Denna kostnad varierar beroende på typ av vara, vikt och ursprungsland. Deadline för beställning av varor från Spanien är tisdagar 00.00.

Deadline för att slippa extra avgifter vid ångrad order/avbeställning är tisdagar kl 18:00. Vid skriftlig avbeställning (via email) innan 18:00 tillkommer inga extra avgifter, efter 18:00 gäller ovanstående. Se exempel nedan:

Exempel:

En order läggs onsdag morgon den 22/4. Denna order kan ångras utan kostnad fram till klockan 18.00 tisdag den 28/4. Vi måste har in att ordern ångras via mail senast 18:00 för att ångerrätten ska gälla, inte över telefon.

En order läggs tisdag 10.00 den 21/4. Denna order kan ångras utan kostnad fram till 18.00 samma dag, skriftligt via mail. Efter 18.00 tillkommer kostnader för transport till vårt lager, administrationskostnader och de omkostnader som tillkommer för lager och vidareförsäljning. Denna kostnad beräknas utifrån vikt och ordervärde.

Detta är förutsatt att det är normal arbetsvecka utan helgdagar.

Returer:

Vid returer på grund av ångrat köp står kunden för frakt tillbaka till Kakelgigantens lager. Dessutom tillkommer de extrakostnader en beställningsvara medför, som frakt från ursprungsland, vikt och kakelgigantens merkostnader. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.

Kontakta vår kundtjänst snarast vid avbeställning eller ångrat köp för att få en mer exakt uträkning av dessa merkostnader som beställningsvaror medför.

Retur av överblivet material:

Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar, om vi fortfarande har varan i vårt lager. Det framgår i produktens information om det är en lagervara eller om den beställs från leverantör. Kontakta oss innan en produkt returneras. Returer skickas alltid på pall direkt till vårt lager och returkostnaden står kunden för själv.

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Kakelgiganten Sweden AB.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.

Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice. Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundserviceavdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. (se Konsumentköplagen för mer information vad som gäller för privatpersoner och företagare)

Återbetalningsskyldighet:

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Återbetalning sker till det konto som betalat ut beloppet vid er beställning.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar här.